Rettleiar for elevane sin digitale kompetanse

Utarbeidd av:

Morten Hetland
Thomas Kopperstad
Janne Kristin Kåsen
Andréas Wahlman

Godkjent av:

under utvikling

Sist oppdatert:

Innleiing

Elevane ved dei offentlege skulane i RITS-kommunane – Sauda, Suldal, Hjelmeland og Strand – har sidan hausten 2019 fått utdelt kvar sin iPad eller Chromebook som skal brukast til skulearbeid. Dette forpliktar skulane til å utvikla god pedagogisk digital praksis, samtidig som skulane har fått fleire nye hjelpemiddel som kan brukast når elevane skal få opplæring i digitale ferdigheiter.

Digitale ferdigheter er éi av dei fem grunnleggande ferdigheitene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Kort fortalt handlar digitale ferdigheiter om at elevane skal få trening i å bruka digitale verktøy når dei jobbar med skulefaga: Elevane skal kunna innhenta og behandla informasjon, vera kreative og skapande med digitale ressursar, og kunna kommunisera og samhandla med andre i digitale omgjevnader. I tillegg skal elevane kunna bruka digitale ressursar, på ein fornuftig og forsvarleg måte, for å løysa praktiske oppgåver. Digitale ferdigheiter handlar òg om å utvikla digital dømmekraft, ved å tileigna seg kunnskap om og gode strategiar for nettbruk.

Denne rettleiaren skal, saman med nasjonale strategiar og læreplanverk, peika ut retninga for bruken av digitale ressursar i opplæringa i grunnskulane i RITS-kommunane.

Kort om prosessen: Fagnettverk skule har tatt ansvar for å utvikla éin felles EDK-rettleiar. Fagnettverket består av éin lærar-representant frå kvar av dei fire RITS-kommunane. Denne rettleiaren er sterkt inspirert av EDK-planen som Nordre Follo kommune har utvikla i samarbeid med OsloMet. Når fagnettverket er ferdig med sitt første utkast av EDK-rettleiaren, blir den sendt på høyring til dei tilsette ved skulane, elevråda/ungdomsråda, FAU og PPT.

Mål for EDK-rettleiaren

Elevane skal utvikla kunnskapar, ferdigheiter og haldningar som trengst for å kunna meistra liva sine, og kunna delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Målet med denne rettleiaren er å sikra at skulane bruker digitale verktøy på ein god måte, slik at elevane våre blir rusta til å leva godt, både nå og i framtida.

EDK-rettleiaren beskriver korleis grunnskulane i RITS-kommune – Sauda, Suldal, Hjelmeland og Strand – skal arbeida med å utvikla elevane sin digitale kompetanse og medborgarskap, slik at alle elevane får omtrent den same opplæringa. Skulane har ansvar for å sikra at elevane lærer det dei treng å læra frå skuleår til skuleår, samtidig som det skal vera ein tydeleg samanheng i utviklinga av elevane sin digitale kompetanse.

Sjølv om EDK-rettleiaren først og fremst skal vera eit verktøy for skulane, vil elevar og føresette kunna bruka den til å lesa om korleis skulane jobbar med elevane sin digitale kompetanse.

Forankring i læreplanverket

Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) definerer fem grunnleggjande ferdigheiter som alle elevar bør ha. Desse ferdigheitene er viktige for å kunne læra og forstå fag, men dei er òg nødvendige for å utvikla identitet og sosiale relasjonar, samt å kunne delta i utdanning, arbeids- og samfunnsliv. EDK-rettleiaren byggjer på ei forståing av at grunnleggjande digitale ferdigheiter grip inn i både skulefaga og alle dei andre grunnleggjande ferdigheitene.

Oppbygging av rettleiaren

EDK-rettleiaren er delt inn i fem delar:

  1. Overordna gjennomgang av kunnskapsgrunnlaget for planen. Dette omfattar forankring i forsking og offentlege dokument som digitaliseringsstrategi, ulike rammeverk og læreplanverket.
  2. Beskrivelse av den digitale medborgaren sine ulike kompetanseområde, basert på kunnskapsgrunnlaget i del 1.
  3. Progresjonsplan, som viser den digitale kompetansen som elevane skal ha etter 2., 4., 7. og 10. trinn, samt forslag til digitale verktøy som kan brukast i arbeidet.
  4. Presentasjon av digihjulet og/eller den gode økta (modellar for planlegging av undervisning).
  5. Døme på undervisningsopplegg for utvikling av elevens digitale kompetanse innan dei ulike kompetanseområda. Døma er forankra i LK20 og strukturert med utgangspunkt i éin av planleggingsmodellane).

Progresjonsplanen er utarbeidd i tråd med kompetansemåla i læreplanverket, for å sikra ei naturleg utvikling av dei fem kompetanseområda gjennom heile grunnskuleløpet. Planen byggjer på kompetansemåla der det digitale er klart og tydeleg formulert. Dei fleste punkta i progresjonsplanen er ikkje direkte knytt til ordlyden i kompetansemåla, fordi ein skal kunne jobba med ferdigheitene på tvers av fag. Nokre stader vil ein likevel kunne kjenna igjen ordlyden frå kompetansemåla i enkelte fag.

Det er faglærarane som kjenner faget sitt best, og det er difor faglærarane som må sikra at dei underviser ut frå kompetansemåla i dei enkelte faga.

Progresjonsplanen er meint som ei støtte til lærarane, for å utvikla elevane sin digitale kompetanse i, på tvers og uavhengig av fag. Progresjonsplanen inneheld kunnskapane, ferdigheitene og haldningane som eleven skal utvikla.

Progresjonsplan

Etter 2. trinn

Digital kompetanseMål for opplæringaDigitale ressursar

Skapa og produsera


Lese inn setningar og enkle tekstarGarageBand
Skape eit produkt som kombinerer bilete og tekstBook Creator
Book Creator Online
Skape forteljingar ved hjelp av digitale verktøyClips
iMovie
Skrive setningar og enkle tekstar med tastatur og lydstøtteWord
Pages
Lingdys
Google Dokument
Lytte til og samtale om autentiske språkmodellarDuolingo, Lexin
Ta bilete og videoKamera (iPad)
Lagre og enkel redigering av biletePhotos, Snapseed
Produsere eit bilete ved hjelp av teikning på ein digital appSketchesSchool, Procreate
Enkle søk på internettSafari, Google
Gje namn til dokument og bøker, som du seinare kan finne tilbake tilFiles (iPad), OneDrive
Leike med musikkens grunnelement og lage ei enkel musikalsk komposisjonGarageBand

Samhandla og kommunisera


Dele digitalt arbeid med lærarShowbie, Teams
Finne digitalt arbeid frå lærarShowbie, Teams
Vise enkle digitale presentasjonarKeynote, PowerPoint
Leike i digitale læringsspel saman med andreMinecraft Education, Kahoot!

Kjeldebruk


Spørje om lov før du tek bilete eller video av medelevDubestemmer.no
Referere (muntleg) til kjelder ved søkNettlesar (Safari)
Samtale om opphavsrettDelrett.no, Pixabay

Digital livsmeistring


Hugse eige brukarnamn og passord1Password, Google Password Manager
Logge inn og bruke digitale læremiddelShowbie, Teams, Feide
Gjennomføre enkle søk i søkeprogramGoogle, Bing
Scrolle
Lese enkle digitale tekstarLesekorpset, Book Creator
Behandle eininga på ein trygg og god måte (iPad-reglar)Dubestemmer.no
Finne fram på iPaden sin (finne riktig: app, mappe, oppgåve, dokument og lekse)Files (iPad), Showbie

Digital bevisstheit


Snakke om kva vi bruker iPad til på skulen og heimeShowbie, Teams
Bli kjent med å bruke ulike digitale verktøy for læringBook Creator, iMovie, Scratch

Etter 4. trinn

Digital kompetanseMål for opplæringaDigitale ressursar

Skapa og produsera


Lese inn tekstarClips, iMovie
Skrive tekstar med tastaturWord, Pages
Utforske, lage og presentere fagleg innhald ved bruk av ulike digitale ressursarBook Creator, Keynote
Kombinere ulike uttrykksformer i samansette tekstarBook Creator, Keynote
Gjere funksjonelle søkNettlesar
Redigere tekst og biletePages, Word
Eksperimentere med rytmar, melodiar og andre grunnelement, og setje saman mønster til komposisjonarGarageBand
Bruke digitale ressursar til å utforske språket og utøve med andrePuppet Pals, Clips
Enkel programmering ved bruk av variablar, vilkår og løkkerScratchJr, Scratch.mit.edu, Micro:bit, LEGO Education, Sphero, Minecraft Education

Samhandla og kommunisera


Dele digitalt arbeid med medelevar og lærarAirDrop, Showbie
Presentere digitaltKeynote, PowerPoint
Samtale om korleis ein kommuniserer på chatter, meldingar og sosiale medium (kritisk tenking)Clips, Samtavla
Delta i ein digital samtale med lærar inkludertTeams
Samarbeide i digitale læringsspelMinecraft Education

Kjeldebruk


Søke etter informasjon i ulike kjelder og vurdere kor nyttig informasjonen erNettlesar (Safari)
Samtale om reglar og normer for opphavsrettdubestemmer.no, Delrett.no
Samtale om deling og vern av informasjondubestemmer.no
Bruke bilete med Creative Commons-lisensPixabay.com, StockSnap.io
Bruke nettsider med lovlege biletePixabay.com, StockSnap.io

Digital livsmeistring


Samtale om reglar og normer for personvern, deling og vern av informasjon og om kva det vil seie å bruke dømmekraft i digital samhandlingdubestemmer.no
Samtale om sosiale medium
Samtale om aldersgrenser
Samtale om oppførsel på nett
Lese digitale samansette tekstar
Bruke tale til tekst på iPaden (dikter-funksjon) ved behov
Kjenne til les opp-funksjonen i appar og engasjerande lesar i Office

Digital bevisstheit


Samtale om kva det vil seie å bruke dømmekraft i digital samhandling
Bruke ulike digitale verktøy for læring
Samtale om kva sosiale medium er, og kva desse kan brukast til
Samtale om kva og kor mykje vi bruker digitale einingar på skulen og heime

Etter 7. trinn

Digital kompetanseMål for opplæringaDigitale ressursar

Skapa og produsera


Presentere faglege emne munnleg med digitale ressursarKeynote, PowerPoint
Skrive tekst med flyt på eksternt tastaturWord, Pages
Utforske og beskrive samspel mellom skrift, bilete og andre uttrykksformer og lage samansette tekstarBook Creator, iMovie
Strukturert mappesystem (mappestruktur): lage eigna namn, lagre filer, finne tilbake til filerMicrosoft 365
Laste opp/ned dokumentMicrosoft 365
Bruke oversettarprogram og ordbøker på nett på ein funksjonell måteLexin, Google Translate, Ordbokene.no
Lage og redigere film og podcastClips, iMovie, GarageBand
Lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår, funksjonar og løkker, også i praktiske situasjonarScratch, Swift Playgrounds
Lage og programmere teknologiske system, og bruke programmering til å utforske data i tabellar og datasettMicro:bit, Scratch
Lage og vurdere budsjett og rekneskap ved å bruke reknearkNumbers, Excel
Skape, øve inn og bearbeide musikk ved hjelp av teknologi og digitale verktøyGarageBand

Samhandla og kommunisera


Bearbeide eigne tekstar ut ifrå tilbakemeldingarShowbie, Microsoft 365
Presentere data i tabellar og diagramExcel, PowerPoint
Presentere faglege emneKeynote, PowerPoint
Samskrive i dokument med andre elevarMicrosoft 365
Delta i ein fagleg, digital samtale med lærar inkludertTeams
Dele dokumentMicrosoft 365

Kjeldebruk


Vurdere om kjelda er lovleg, truverdig og eignafaktisk.no
Samanlikne og vurdere kjelderfaktisk.no, nettlesar
Kjeldehenvisning i eigne oppgåverdubestemmer.no, Delrett.no
Forholde seg til opphavsrett på musikk og bilete (lov/ikkje lov å bruke)Pixabay.com, StockSnap.io, fma.org

Digital livsmeistring


Kjenne til reglar og normer for personvern, deling og vern av informasjon og bruke dømmekraft i digital samhandlingreddbarna.no/skole, dubestemmer.no
Lage eit sterkt passord
Reflektere over og diskutere lover, reglar og normer for oppførsel på nett, samt vere klar over at mobbing og krenkingar førekjem på digitale flater
Utrykke eiga meining om haldningar knytt til sosiale medium og aldersgrenser
Vere nysgjerrig og prøve ut ulike digitale verktøy og digitale løysingar
Bruke digitale verktøy og utstyr hensiktsmessig i kvardagen, for eksempel til å planleggje ei reise eller eit måltid
Bruke les opp-funksjonen i appar og engasjerande lesar i Office for å til dømes kunne lytte til eigne tekstarMicrosoft 365

Digital bevisstheit


Forklare kva ein algoritme er
Samtale om korleis digitale medium påverkar
Samtale om «digitale spor» og oppførsel på nett
Diskutere hensiktsmessig bruk av sosiale medium og underhaldning på nett
Samtale om korleis du kan påverke andre og bli påverka sjølv
Velje og bruke eigna digitale verktøy for læring
Diskutere og reflektere over kva vi bruker digitale einingar til på skulen og heime
Reflektere over eigen skjermbruk

Etter 10. trinn

Digital kompetanseMål for opplæringaDigitale ressursar

Skapa og produsera


Presentere faglege emne munnleg med digitale ressursarKeynote, PowerPoint
Skrive tekst med flyt på eksternt tastaturWord, Pages
Utforske og beskrive samspel mellom skrift, bilete og andre uttrykksformer og lage samansette tekstarBook Creator, iMovie
Strukturert mappesystem (mappestruktur): lage eigna namn, lagre filer, finne tilbake til filerMicrosoft 365
Laste opp/ned dokumentMicrosoft 365
Bruke oversettarprogram og ordbøker på nett på ein funksjonell måteLexin, Google Translate, Ordbokene.no
Lage og redigere film og podcastClips, iMovie, GarageBand
Lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår, funksjonar og løkker, også i praktiske situasjonarScratch, Swift Playgrounds
Lage og programmere teknologiske system, og bruke programmering til å utforske data i tabellar og datasettMicro:bit, Scratch
Lage og vurdere budsjett og rekneskap ved å bruke reknearkNumbers, Excel
Skape, øve inn og bearbeide musikk ved hjelp av teknologi og digitale verktøyGarageBand

Samhandla og kommunisera


Bearbeide eigne tekstar ut ifrå tilbakemeldingarShowbie, Microsoft 365
Presentere data i tabellar og diagramExcel, PowerPoint
Presentere faglege emneKeynote, PowerPoint
Samskrive i dokument med andre elevarMicrosoft 365
Delta i ein fagleg, digital samtale med lærar inkludertTeams
Dele dokumentMicrosoft 365

Kjeldebruk


Vurdere om kjelda er lovleg, truverdig og eignafaktisk.no
Samanlikne og vurdere kjelderfaktisk.no, nettlesar
Kjeldehenvisning i eigne oppgåverdubestemmer.no, Delrett.no
Forholde seg til opphavsrett på musikk og bilete (lov/ikkje lov å bruke)Pixabay.com, StockSnap.io, fma.org

Digital livsmeistring


Kjenne til reglar og normer for personvern, deling og vern av informasjon og bruke dømmekraft i digital samhandlingreddbarna.no/skole, dubestemmer.no
Lage eit sterkt passord
Reflektere over og diskutere lover, reglar og normer for oppførsel på nett, samt vere klar over at mobbing og krenkingar førekjem på digitale flater
Utrykke eiga meining om haldningar knytt til sosiale medium og aldersgrenser
Vere nysgjerrig og prøve ut ulike digitale verktøy og digitale løysingar
Bruke digitale verktøy og utstyr hensiktsmessig i kvardagen, for eksempel til å planleggje ei reise eller eit måltid
Bruke les opp-funksjonen i appar og engasjerande lesar i Office for å til dømes kunne lytte til eigne tekstarMicrosoft 365

Digital bevisstheit


Forklare kva ein algoritme er
Samtale om korleis digitale medium påverkar
Samtale om «digitale spor» og oppførsel på nett
Diskutere hensiktsmessig bruk av sosiale medium og underhaldning på nett
Samtale om korleis du kan påverke andre og bli påverka sjølv
Velje og bruke eigna digitale verktøy for læring
Diskutere og reflektere over kva vi bruker digitale einingar til på skulen og heime
Reflektere over eigen skjermbruk
Strand kommune
Vel målgruppe: